menusearch
danagaam.ir

مزایای یادگیری مهارت محاسبات ذهنی

سه شنبه هفتم بهمن ۹۹
(0)
(0)
مزایای یادگیری مهارت محاسبات ذهنی

چرتکه ابزاری است که از زمان های قدیم جهت انجام محاسبات ریاضی مورد استفاده قرار میگرفت. لغت چرتکه از زبان روسی برگرفته شده است. بازاریان قدیم از این ابزار برای محاسبات کسب و کار خود استفاده می‌کردند.

امروزه این وسیله، با استفاده از اصول آموزشی چرتکه ژاپنی سوروبان و استفاده از تکنیک های پیشرفته تر برای آموزش کودکان در حل ساده تر مسائل ریاضی مورد توجه قرار گرفته است.

در این روش کودکان همگام با یادگیری و آشنایی مراحل اولیه کار با چرتکه به صورت مجازی و ذهنی قادر خواهند بود مسائل ریاضی را به صورت تصویری و در ذهن خود انجام دهند.

در مورد نیمکره های مغز زیاد شنیدیم و اینکه استفاده همزمان از منطق نیم کره چپ هنگام محاسبات و نیمکره راست مغز هنگام جابجایی مهره های چرتکه به صورت مجازی باعث توسعه و افزایش عملکرد نیم کره های راست و چپ مغز و ارتباط این دو نیمکره خواهد شد.

طبق نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر انسان دارای هوش های زیادی است که در آغاز ایشان به هفت نوع هوش که عبارتنداز:

1-هوش بدنی- جنبشی

2-هوش بین فردی

3-هوش کلامی –زبانی

4-هوش منطقی-ریاضی

5-هوش درون فردی

6-هوش فضایی

7-هوش موسیقایی،  

 اشاره نمود که بعدها در خلال مطالعات خود دو هوش دیگر تحت عنوان هوش طبیعت گرایی و و هوش وجود شناسی را نیز به این لیست اضافه نمود.

این تئوری اشاره دارد که انسان ها دارای تمام این هوش ها هستند اما ترکیب این هوش ها در نزد افراد متفاوت است. یکی ممکن است در هوش منطقی-ریاضی قوی باشد و دیگری در هوش موسیقایی.

در آموزش انجام محاسبات با چرتکه بطور همزمان کودک چند هوش را برای حل مسئله بکار می‌گیرد و باعث تقویت آن می‌گردد.

به عنوان مثال هوش حرکتی-بدنی با حرکت و انجام فعالیت های عملی سر و کار دارد. این هوش یعنی توانایی کنترل ماهرانه ی بدن و استفاده از اشیاء .کسانی که در این هوش قوی هستند، درک خوبی از حس تعادل و هماهنگی دست وچشم دارند.

کار با چرتکه نیازمند هماهنگی عصب اصلی اعضای بدن مانند چشم، گوش و انگشتان است که می‌تواند منجر به تقویت هوش بدنی- جنبشی   گردد.

هوش فضایی با قضاوت فضایی سرو کار دارد. افرادی که در این هوش قوی می‌باشند حافظه ی دیداری بسیار مطلوبی دارند وبه طور خارق العاده ای افرادی مستعد و توانا می‌باشند. آنهایی که در هوش فضایی قوی هستند معمولاْ دارای قدرت رهبری بالایی می‌باشند.

 و آموزش تصویری چرتکه با استفاده از تکنیک های خاص به همراه تصور چرتکه در ذهن می‌تواند باعث تقویت هوش فضایی گردد.

هوش موسیقیایی یعنی توانایی درک و تولید موسیقی. این هوش با آهنگ، موسیقی و گوش دادن به آن سر وکار دارد.  

مؤلفه های شنیداری بسیار قوی در ارتباط با این هوش وجود دارد، آنهایی که در این هوش قوی می‌باشند می‌توانند از طریق سخنرانی، مطالب و موضوعات مختلف را بهتر یاد بگیرند. بعلاوه آنها اغلب از آهنگ ها و ریتم ها برای یادگیری و به یاد سپاری استفاده می‌کنند و آموزش موزیکال و به همراه شعر در محاسبات ذهنی گام این هوش را در گیر و فعال می‌کند.

افرادی که دارای هوش کلامی - زبانی قوی هستند، مهارت های شنیداری تکامل یافته ای دارند و دارای حافظه ی کلامی نسبتاْ خوبی میباشند.

تکنیک های شنیداری محاسبات ذهنی گام به تقویت این هوش کمک می‌کند.

در نهایت استفاده ی ترکیبی از این هوش ها در کنار هوش منطقی – ریاضی نه تنها باعث تقویت آنها بلکه افزایش سرعت محاسبات ریاضی را در بر خواهد داشت.

در نهایت فواید آموزش چرتکه را میتوان خلاصه کرد:

1. بهبود درک مفاهیم ریاضی

2. افزایش سرعت و دقت در مهارت های محاسباتی

3. افزایش توانایی حل مسائل

4. تقویت مهارت های دیداری

5. تقویت مهارتهای شنیداری

6. تقویت حافظه

7. تقویت مهارتهای حرکتی دستها

8. واکنش سریع به مسائل

9. افزایش مهارت های ذهنی

10. افزایش اعتماد به نفس

                    گروه آموزشی پژوهشی داناگام                                                        

 

 

 

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی خدمات و محصولات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.